Vad gör en frilansande content creator? Och hur gör man om man vill jobba som influencer? Varje gång jag skriver om mitt företag på sociala medier får jag frågor kring vad jag faktiskt gör. Och helt ärligt är det inte helt lätt att förklara. Ibland känner jag att jag gör lite av allt. Å andra sidan finns det en tydlig röd tråd och allt jag gör hänger ihop. Här tänkte jag dela med mig av en del av mitt jobb, nämligen mina uppdrag som frilansande content creator och influencer.
Betalda samarbeten och influencer marketing – Så kommer du igång
En del av min verksamhet är betalda samarbeten som influencer. För min del kom det igång för ungefär ett och ett halvt år sedan när jag hade drivit mina kanaler på en professionell nivå i över ett år. Sedan har det rullat på och jag är otroligt tacksam över alla fantastiska kunder jag har fått jobba med. Så hur gör man då för att jobba som influencer? Ja, det är svårt att säga exakt. Allt beror på ditt varför, din målgrupp och dina kanaler. Hur kan du bygga upp ett starkt personligt varumärke? Vad vill din målgrupp ha? Var finns de?
Det viktigaste av allt är att verkligen veta vad du vill tillföra som influencer, vem du riktar dig till och vilka varumärken som stämmer överens med dina värderingar. När du vet det är det otroligt mycket lättare att sälja in värdet du tillför. Om du själv inte vet varför en kund ska jobba med dig är det svårt att övertyga dem om det. Jag har gått kursen Social Brand Lab hos Linda Hörnfeldt som gav mig otroligt mycket på min resa som influencer. Innan dess hade jag några uppdrag men hon har verkligen hjälpt mig otroligt mycket. Om du är intresserad av att investera i din närvaro på sociala medier så kan jag varmt rekommendera hennes kurs.
Så får du uppdrag som influencer
När du har koll på vad du tillför som influencer och vilken målgrupp du riktar dig till är det dags att fundera kring vilka kunder som är rätt för dina kanaler. Att sälja in betalda samarbeten handlar nämligen inte i första hand om antalet följare du har utan om att samarbetet ska vara rätt för din målgrupp. Influencer marketing är i första hand varumärkesbyggande och därför rekommenderar jag alla som vill jobba som influencers att välja samarbetspartners med omsorg. Oavsett vilken nisch du har så vinner du på att inte vattna ur din trovärdighet med halvdana samarbeten. Att du är 100 % sann mot vad du står för och din målgrupp ger dig ett mycket starkare personligt varumärke.
Sedan är det dags att sätta ihop ett mediakit. Ett mediakit är ett dokument där du presenterar dina kanaler. Jag har mitt som en pdf med snygg design. Berätta om dig själv, vad du skriver om, vilken din målgrupp är och annat som är intressant för kunden. Gör det tydligt för kunden varför de ska jobba med dig. Enligt min erfarenhet faller många nya influencers på att de inte riktigt lyckas framföra värdet de tillför. I ett mediakit kan du även ha med anonyma kommentarer från följare kring varför de följer dig. Du kan även inkludera rekommendationer från tidigare kunder om du har gjort några samarbeten. Ta med allt du tror att din kund vill se eller läsa om för att vilja jobba med just dig.
Ett av mina långsiktiga ambassadörskap är i samarbete med skönhetsföretaget Yves Rocher
Rekommenderade priser för influencer marketing
Så vad ska du då ta betalt? Helt ärligt så finns det inget enkelt svar på den frågan. I första hand fokuserar jag på hur mycket värde arbetet tillför för kunden. Sedan försöker jag även ha i åtanke hur mycket tid jag behöver lägga ner på uppdraget. Som sagt, influencer marketing är varumärkesbyggande och är otroligt värdefullt för företagen som använder sig av det förutsatt att matchningen mot din målgrupp är rätt. Ett väl genomtänkt influencer samarbete kan spara otroligt mycket tid och arbete. Duktiga influencers har en god relation till sin målgrupp och en trovärdighet som är värd otroligt mycket för kunden. Stå på dig och ta skäligt betalt! På så sätt kan du göra ett bättre jobb och influencerbranschen blir mer hållbar för oss alla. Win win!
”I vissa fall kan du genomföra uppdrag med enkla medel men ändå få fin respons, skapa kännedom kring varumärket och tillföra ett stort mervärde. Allt beror på vem kunden är, målet med kampanjen och vad som ger värde till målgruppen.”
Om du vill jobba som influencer är det viktigt att du behandlar det just som ett jobb. Min rekommendation är att aldrig ta under 2000 kronor för ett uppdrag. Om du inte är redo att ta den summan är det antagligen bättre att skapa riktigt bra innehåll gratis till du är redo att ta betalt. Jag brukar tänka 1 krona per följare på Instagram som en riktlinje. Det beror dock helt på vilken typ av kanal du har och hur mycket tid ditt content kräver.
Behöver du resa för att utföra uppdraget? Eller kanske köpa in material och rekvisita? Vilken typ av teknisk utrustning behöver du? Försök att göra en uppskattning kring hur omfattande uppdraget verkligen är innan du sätter ditt pris. Ett recept tar till exempel väldigt mycket tid då det ska handlas till, provlagas och stylas innan det kan läggas upp. Det är även ett samarbete som, antagligen, ger mycket mervärde till kunden.
Samarbeten man kan ta mindre för är till exempel sådant som kräver lite tid, där du kan använda det du redan har hemma och lägga mindre energi på förberedelser. Men såklart ändå göra ett bra jobb. Vilken typ av arbetsinsats du behöver lägga ner handlar än en gång om kunden och vad de behöver. I vissa fall kan du genomföra uppdrag med enkla medel men ändå få fin respons, skapa kännedom kring varumärket och tillföra ett stort mervärde. Allt beror på vem kunden är, målet med kampanjen och vad som ger värde till målgruppen.
Jag är stolt över mitt långsiktiga samarbete med Medvetna.se som säljer hållbara, medvetna produkter för barn och vuxna
Lämna utrymme för förhandling och sätt ihop förmånliga paketpriser
När du sätter dina standardpriser är det viktigt att lämna utrymme för förhandling. Genom att gå in högre än du har tänkt har du råd att gå ner i pris om du skulle vilja, men om du redan från början tar för lite betalt är risken att du får en klump i magen när ni diskuterar vidare. Värdera din tid, arbetet du lägger ner och värdet du tillför högt så kommer du skapa mycket bättre möjligheter för dig själv att jobba som influencer. Som sagt, om du själv är osäker kring ditt värde är det svårt att övertyga kunden. Jag har till exempel som riktlinje att jag aldrig går ner i pris för ett inlägg, men jag sätter i princip alltid ihop paketpriser för flera inlägg eller kanaler.
”Värdera din tid, arbetet du lägger ner och värdet du tillför högt så kommer du skapa mycket bättre möjligheter för dig själv att jobba som influencer.”
För det första sparar det mig tid och energi. För det andra kan jag lära känna de varumärken jag jobbar med ordentligt och göra ett bra jobb utan att det tar för mycket av mig. På det sättet jag jobbar passar ambassadörskap och långsiktiga samarbeten bäst. Det är även det jag rekommenderar andra för att bygga upp ett långsiktigt hållbart företag. I och med att influencer marketing är varumärkesbyggande så upplever jag att det ger mer till alla parter.
Att sätta priser från början där jag känner att det finns marginaler att sätta ihop paketpris ger dessutom mer till kunden. På så sätt blir det tydligt att de har fått en bra deal. Det känns bättre för båda parter än en deal där du känner dig utnyttjad för att du (eventuellt) tackar ja till ett alldeles för lågt paketpris på grund av att du satte priserna för lågt från början. Samarbeten som känns bra för alla inblandade brukar ge otroligt mycket mer mervärde både till följarna, kunden och influencern som utför uppdraget. Det gör att du kan leverera på den professionella nivå som krävs om du vill jobba som influencer. Det känns roligt och givande för alla. Så än en gång: Win win!
Ett av mina absoluta favoritläppstift från min samarbetspartner Yves Rocher
Affiliate marketing och provisionsbaserad ersättning som influencer
Kan man jobba som influencer och bara få betalt i form av provision? Det finns ett fåtal stora influencers som tjänar otroligt mycket på adlinks och affiliate marketing. Att ha det som sin huvudsakliga inkomst är dock inget jag rekommenderar. Som konsumenter behöver vi flera olika kontaktpunkter från att vi först ser eller hör om en produkt innan vi väljer att köpa något. Därför är det inte rimligt att basera hela en influencers arvode på provision. Jag har affiliate marketing som en del av min affärsmodell men det är bara ett ben i min verksamhet. För mig är det snarare ett komplement när jag ändå tipsar om produkter eller tjänster, inte grunden i mitt arbete som influencer.
Du behöver få betalt för ditt arbete som influencer och content creator oavsett hur mycket du säljer just där och då. Dessutom är det så gott som omöjligt att mäta hur mycket försäljning en influencer genererar. Även om dina följare inte köper något idag så betyder det inte att du inte har påverkat dem positivt. De kanske inte behöver det du tipsar om just nu men kommer ihåg företaget när de väl behöver köpa en ny telefon, nya skönhetsprodukter eller mat. Att mäta den typen av påverkan är svårt i praktiken. Använd gärna rabattkoder och affiliate marketing som en del av din verksamhet men se till att ta betalt för dina tjänster oavsett vad.
Behöver ditt företag hjälp med en strategi för influencer marketing? Eller är du en influencer och content creator som vill ha coachning och vägledning kring ditt företagande? Jag hjälper dig gärna. Hör av dig till mig så kikar vi på en helhetslösning för just dina behov.
Lästips: Så lyckas du med ditt företags hållbarhetskommunikation
Pingback: Så lyckas du med affiliate marketing - Tess Waltenburg