Termen personligt varumärke syns lite här och var just nu. Framförallt för oss som är aktiva på LinkedIn. Men vad innebär det egentligen? Och hur kommer man igång? Kort och gott så kan man säga att personligt varumärke är det som är unikt för just dig. Genom att våga ta plats med det som just du har att ge så sticker du ut jämfört med andra som har samma kompetens och erfarenheter. För andra kan ha liknande bakgrund som du men ingen kan vara den just du är. Här går jag igenom fem tips för dig som vill bygga ett personligt varumärke.
1. Hitta det du tar för givet
En sak som är otroligt viktigt när det kommer till personligt varumärke är att komma fram till vad du tar för givet. Ofta är det som gör unika saker vi ”bara gör”. De där egenskaperna vi har som vi tror att alla andra också har. Men som egentligen är något speciellt för just oss. Ett sätt att ta reda på vad det är kan vara att fråga någon i din närhet. Vad tycker andra att du gör på ett sätt som ingen annan kan? Hur skulle någon annan beskriva din unika stil eller sätt att vara? Ta till vara på det.
2. Se över ditt varumärke som det ser ut idag
”Men jag har ju inget varumärke” kanske du tänker nu. Men saken är den är att vi har ett varumärke hela tiden, oavsett om vi tänker på det eller inte. Varumärkesbyggande är inte bara en grafisk profil utan allt vi gör. Hur uppfattar andra dig? Vilket intryck ger du på sociala medier? Ditt personliga varumärke är intrycket av allt du gör sammanslaget. Fördelen nu är att du kan bli medveten om det och styra det.
3. Gör en plan för hur du vill bygga ett personligt varumärke
Nu när du har sett över ditt personliga varumärke som det ser ut idag, finns det något du skulle vilja ändra? Eller något du vill lägga till? Det kan vara allt från att du vill ge ett annat uttryck i sättet du skriver mail på till att du vill lägga till en ny färg i ditt content. Eller att du vill bli bättre på att nätverka och hjälpa andra. Vad det än är så kan du vinna otroligt mycket på att tänka strategiskt och medvetet välja hur andra uppfattar dig. Vad vill du bli ihågkommen för och vad kan du göra idag för att ta ett steg i rätt riktning?
4. Följ upp och justera längst vägen
Det fina med att bygga ett personligt varumärke är att man får ändra sig. Du behöver inte vara samma person eller vilja samma saker karriärsmässigt som du ville för ett år sedan. Men det häftiga med ett personligt varumärke är att du ofta kan justera utan att dina följare, kontakter eller kunder försvinner. Visst, det finns de som faller bort om man byter inriktning. Men de som gillar dig för att du är du kommer stanna kvar. Så våga uppdatera din plan och justera din kommunikation i takt med att du utvecklas. Det gör ditt personliga varumärke mer intressant än om du begränsar dig själv.
5. Ha kul och var ödmjuk
Att bygga ett personligt varumärke ska vara roligt. Så våga testa dig fram. Var absolut strategisk men känn inte att din plan begränsar dig. Testa att skapa olika typer av innehåll och se vad som känns mest naturligt. Lär dig av både det som går bra och det som går mindre bra. Lyssna på andra som vill stärka dig när de berättar om vad du är bra på. Att utforska vad du vill att just ditt varumärke ska vara är en resa så stressa inte fram det.
Vill du komma igång med ditt personliga varumärke men känner dig fast? Jag hjälper dig gärna. Du kan till exempel boka in en coachingsession med mig där vi brainstormar idéer och kommer fram till vad just du vill göra med ditt varumärke. Och om du vill ha mer långsiktig hjälp så erbjuder jag tjänster kring det också. Maila mig på tess.waltenburg@gmail.com om du vill ha hjälp och rådgivning så tar vi det därifrån.
Lästips: Skapa bättre content som bygger ditt personliga varumärke