Det pratas mycket om sociala medier för att nå ut som företagare. Men många verkar missa styrkan i att ha en blogg. Det är kanske inte det som ger snabbast resultat, men att ha en blogg som företagare kan vara A och O för att bygga ett långsiktigt starkt varumärke. Och det är väldigt tidseffektivt i relation till hur mycket det ger, jämfört med sociala medier där content inte är särskilt långlivat. Här delar jag med mig av varför du bör ha en blogg som företagare. Du får även tips som hjälper dig att komma igång.
Etablera dig själv som en auktoritet i ditt fält
En viktig anledning till att ha en blogg är att det skapar förtroende för din kompetens. Genom att visa vad du kan, och dela med dig av din kunskap, visar du vad du faktiskt går för. På så sätt vet potentiella kunder att du är kunnig när de väl behöver hjälp med det du erbjuder. Som den här guiden till exempel. I och med att jag jobbar med varumärkesbyggande och marknadsföring så bjussar jag gärna på relevanta inlägg och guider inom det.
En bra riktlinje är att det du delar ska vara det första steget på resan mot det din kund behöver, inte hela resan. Att ge en generell guide kring ett ämne ersätter aldrig att få personlig experthjälp. Du förlorar alltså inte kunder på att dela med dig av det du kan.
Öka trafiken till dina säljsidor
Vilket leder mig till nästa punkt. En annan viktig anledning till att ha en blogg är nämligen SEO. Om du inte har sökbara inlägg på din sida så missar du potentiella kunder som googlar på ämnen kopplade till det du gör. I dina inlägg och artiklar kan du även länka till dina säljsidor. På så sätt stöttar du deras SEO och hjälper kunder att hitta till dina erbjudanden.
Genom att hjälpa dina potentiella kunder med det första steget på deras resa så kommer de antagligen att tänka på dig när de behöver ytterligare hjälp. Så när du skapar sökbara inlägg får du in personer på din hemsida som behöver hjälp med precis det du kan hjälpa dem med. De får hjälp och du bygger upp en bas av potentiella kunder. Win win för alla!
Kom igång med din blogg för ditt företag
Så hur gör man för att komma igång? Här är mitt tips: Skriv ner fem relevanta rubriker som du tror att dina potentiella kunder söker på. Gärna med en viss bredd. Om du vill få tips på rubriker så kan du testa att skriva ett ord kopplat till det du gör i Googles sökfält för att se vad som kommer upp som rekommenderat. Tänk på att frasen gärna ska vara formulerad i stil med det folk skriver när de söker efter något.
Sedan är det bara att sätta igång och skriva! Använd gärna Yoast SEO som hjälp för att sökmotoroptimera dina inlägg när. Fokusera på att leverera värde och vara generös med din kunskap så kommer du att stärka ditt varumärke och få otroligt mycket tillbaka. Om du är aktiv på sociala medier så kan det även vara en idé att ställa frågor till dina följare kring vad de vill veta mer om. Besvara dina potentiella kunders frågor på din blogg så har du en grym start. Jag gör det då och då på min Instagram om du vill få inspiration.
Känner du ändå att det är svårt att komma igång? Jag hjälper dig gärna, antingen med coachning kring hur du själv kan komma igång eller med produktion av blogginlägg. Läs mer om mina tjänster här eller hör av dig till mig på tess@tesswaltenburg.se så bokar vi in en första kostnadsfri konsultation.