Om du vill jobba som influencer är det guld värt att ha en blogg. Varför? Det finns flera olika anledningar. Först och främst är det ovärderligt om du vill bygga en långsiktigt hållbar business som content creator. Du kan skapa innehåll som är sökbart och tillgängligt länge. Dessutom kan det spara tid och generera mer intäkter till ditt företag. Här går jag igenom några viktiga anledningar till varför du borde ha en blogg som influencer och content creator.
Skapa innehåll med lång livstid
Om du skriver inlägg av hög kvalitet kan blogginlägg ge mervärde under en väldigt lång tid. Med hjälp av sökfunktionen kan dina läsare hitta tips, guider och artiklar långt efter att du har skrivit dem. Man kan såklart leta upp innehåll på sociala medier också, men det är mycket mer kortlivat än på en blogg. Formatet på sociala medier är dessutom ofta anpassat för kortare inlägg. Om du vill skriva längre texter, guider och liknande som är relevanta även ett år, eller längre, framöver är en blogg att föredra. Framförallt om du vill skapa en långsiktigt hållbar business där du inte vill lägga ofantligt mycket tid på att skapa innehåll.
Passiva inkomster
En välskriven och genomtänkt blogg kan ge dig passiva inkomster i ditt företag med hjälp av adlinks. Det här är inte något som händer över en natt eller något som, enligt mig, ska vara kärnan i ens verksamhet. Men det är ändå guld värt att ha inkomster som inte alltid är beroende av att du jobbar konstant. Ett recept eller en guide du har skrivit, som är relevant lång tid framöver, kan till exempel ge dig passiva inkomster om du länkar till ingredienserna du tipsar om. Många bäckar små!
Foto: Mathilda Ahlberg
Sociala medier förändras hela tiden
Vilka sociala kanaler som finns och används mest förändras hela tiden. Influencerbranschen må vara ny och föränderlig, men att ha en blogg gör det enklare att bygga upp ett hållbart företag som influencer och content creator. Det här är en plattform du själv äger och styr över. På så sätt är det inte en lika stor risk när landskapet på sociala medier förändras. Du är inte beroende av olika algoritmer eller andra förändringar på sociala medier. För att inte tala om risken med att få sitt konto hackat eller andra tekniska problem. Det ger dig dessutom möjlighet att ha en hemsida och blogg kombinerat vilket gör det lättare att jobba professionellt som influencer.
Foto: Mathilda Ahlberg
En blogg är en styrka när du säljer in samarbeten
Sociala medier är, precis som jag har varit inne på tidigare, ofta platser där innehåll måste vara aktuellt precis i stunden. En blogg däremot kan ge mervärde när du säljer in samarbeten som influencer även på längre sikt. Oavsett hur många läsare du har så hjälper det andra företags SEO om du länkar till deras sidor. Det gör dessutom att dina läsare hittar dit om de söker bland dina inlägg långt efter att inlägget skrivits. En välskriven artikel om ett företags produkter eller tjänster är alltså guld värd för att de ska nå ut till nya potentiella kunder och stärka sitt varumärke.
Är du influencer eller content creator? Har du en blogg?
Lästips: Så skapar du enkelt en egen hemsida som bloggare och entreprenör