Det här inlägget är dels riktat till er som följer mig och läser min blogg men även till er som driver företag och vill jobba med mig. Jag känner att det är dags att jag förklarar hur jag jobbar, vad mina intentioner är med mina kanaler och varför jag behöver lägga upp det som jag gör. Jag vill även ge en inblick i hur influencer marketing-branschen fungerar och varför det inte är hållbart att det ser ut som det gör idag. Här är en del av mina tankar kring samarbeten, mina kanaler, influencer marketing och företagande.
Därför tackar jag nej till många samarbeten
Det låter kaxigt att säga, men jag gör väldigt få samarbeten och tackar ofta nej till förfrågningar. Detta är främst av två olika orsaker: För det första vill jag att ni som följer mig ska känna att det jag gör är genuint, oavsett om det är ett samarbete eller inte. För det andra vill jag känna mig säker på att de företag jag jobbar med faktiskt får ut något av det. Om jag inte känner att ett varumärke eller en kampanj stämmer överens med mitt budskap så gynnar det ju varken mig, er som följer mig eller företaget i fråga. Ett bra samarbete däremot gynnar alla parter, och det är så jag tycker att det ska vara.
Jag lägger ner otroligt mycket tid på research och förberedelse för att mina samarbeten ska bli så bra som möjligt. Det är även en av anledningarna till att större delen av mina samarbeten är långsiktiga samarbeten och ambassadörskap. Det gör att jag verkligen kan lära känna varumärket och svara på eventuella frågor under samarbetets gång.
Går det att ta betalt i produkter?
Jag får ofta mail från företag som vill betala mig i produkter. Det är problematiskt av flera olika skäl. Dels då jag behöver beskatta dessa produkter som lön, vilket innebär att jag ska betala för att jobba gratis. Dels då det innebär att mitt arbete inte blir hållbart för mig själv. Jag har nämligen inte bara en hållbarhetsaspekt i åtanke när jag skriver om det jag gör. För mig är frågan om hur kvinnors arbete värderas och att hålla en rimlig arbetstakt minst lika viktiga hållbarhetsfrågor som frågor kring miljö och klimat. Om jag inte gör betalda samarbeten så innebär det för mig att jag måste göra det jag gör vid sidan av ett annat jobb. Alternativt att jag måste vara beroende av en partner som försörjer mig trots att jag jobbar med mina kanaler. Är det hållbart? Det tycker inte jag.
Så nej. För mig är det inte ett hållbart alternativ att ta betalt i produkter. Och jag tycker att det är respektlöst av företag att systematiskt utnyttja influencers och inte betala för influencer marketing samtidigt som de betalar för annan marknadsföring. Jag vill förespråka ett hållbart entreprenörskap, och för mig handlar det både om mig själv och om omvärlden. Jag vill inte tjäna pengar för att tjäna pengar, utan för att vara fri och kunna göra det jag gör. Då är det inte rimligt att ta betalt i produkter. Vilket de flesta företag som skriver den här typen av förslag är fullt medvetna om.
Går det att leverera gratis innehåll på ett hållbart sätt?
Jag tror att det är lätt hänt att man tar för givet att få tillgång till bra innehåll gratis. Men jag hoppas att ni som läser och följer mig, och förhoppningsvis uppskattar det jag gör, kan förstå att jag lägger ner både omtanke och tid på detta. I och med att allt jag skapar är tillgängligt gratis så är samarbeten det som gör det möjligt för mig att lägga ner den tid jag lägger på det här. Jag vill att alla ska få ta del av det jag gör, inte att det ska finnas bakom en betalvägg.
Det finns personer som har ett heltidsjobb eller annan försörjning och driver sina kanaler vid sidan om det. Good for you! Jag kommer aldrig kritisera hur andra väljer att göra. För mig är det dock varken hållbart för min egen hälsa eller ekonomiskt hållbart att inte få betalt för den tid jag lägger ner på mina kanaler. Det är ett jobb och jag behöver få betalt för det. Alla har inte privilegiet att kunna lägga över 20 – 30 timmar i veckan på något och inte få betalt. Så snälla, om du har möjlighet att göra det, moralisera inte kring hur andra gör utan se dina privilegier.
Vill du lära dig mer om influencer marketing och vad influencer-yrket innebär? Missa inte La Lindas blogg. Hon delar med sig av otroligt mycket kloka tankar, kunskap och erfarenheter som har hjälpt mig i mitt företagande.
Lästips: För dig som jobbar med influencer marketing på ett företag