Jag fick en grymt bra fråga på Auroras Instagram häromdagen: När ska man börja bygga varumärke? Ska man göra det när man har sitt företag, eller innan? Och mitt förenklade svar är att det perfekta tillfället att börja bygga varumärke är nu. Här förklarar jag vad jag menar, och ger tips och tricks på hur du kan komma vidare. Så att du kan komma igång och bygga ett hållbart varumärke, nu och inför framtiden.
Vad behöver man för att kunna börja bygga varumärke?
En vanlig miss jag ser andra göra är att vänta på det perfekta tillfället att komma igång med sitt varumärkesbyggande. Och även om jag förespråkar att tänka strategiskt, så tror jag även att det är otroligt viktigt att komma igång. För det finns så många erfarenheter och insikter som man får genom att testa sig fram, som man sedan kan applicera när man tar fram en långsiktigt hållbar varumärkesstrategi.
Det enda du egentligen behöver för att komma igång med ditt varumärkesbyggande är en idé. Vad vill du åstadkomma? Vilket värde ska ditt konto, din produkt eller ditt företag tillföra? Varför är det viktigt?
Förstå din målgrupp eller kund
När du sedan vet vad du vill åstadkomma är det dags att förstå din målgrupp eller kund. Och här är det viktigt att inte fastna i stereotyper som ”kvinnor i åldern 25 – 35 som bor i Lund” utan att faktiskt förstå personens problem, drivkrafter och värderingar. Hur ser den här personens liv ut? Vilka utmaningar och möjligheter innebär det? Vad är viktigt för personen du vänder dig till? Och varför? Hur kan du skapa värde för just den personen?
Du kommer vinna otroligt mycket på att lägga en bra grund här. Det är nämligen det som gör det enklare att komma igång och testa. För när du vet vem du riktar dig till, och varför, kan du välja kanaler och innehåll utifrån vad den personen vill ha. Och då känns det inte som att du skjuter iväg i hundra olika riktningar, utan att du snarare testar olika sätt att förmedla samma huvudsakliga budskap.
Se varumärkesbyggande som en resa!
Att bygga ett starkt varumärke är något man gör kontinuerligt, hela tiden, i allt man gör. Det är hur andra uppfattar dig, eller ditt företag, i varje interaktion. Så kom igång! Testa dig fram. Se hur andra engagerar sig i det du lägger upp på sociala medier. Bygg ditt nätverk, både fysiskt och online. Jag lovar att du kommer lära dig otroligt mycket som du har med dig när du tweakar och förbättrar saker framåt. Och det är en ovärderlig del av ett hållbart varumärkesbyggande – Att låta det få utvecklas och bli bättre och bättre med tiden.
Vill du ha hjälp? Läs gärna mer om mina tjänster kring hållbart varumärkesbyggande och hör av dig så bokar vi in en första kostnadsfri konsultation.