Det här inlägget är inte skrivet i affekt. Tro det eller ej. Men efter flera år i influencer marketing branschen känner jag att det är dags att ryta ifrån. Från en väldigt samlad och grundad plats det vill säga. För att fatta mig kort: Ett obetalt influencer samarbete är inte ett samarbete. Och det är dags att vi gör det klart en gång för alla.
Det är otroligt många företag som kontaktar influencers angående ”samarbeten” utan någon betalning. Ibland är det till och med byråer vars affärsmodell är att ta betalt av andra bolag för att sköta deras influencer marketing. Anledningen till att jag tycker att det är så otroligt skevt är att de enda förlorarna i det sammanhanget är de som tillför mest värde. Alltså de influencers som jobbar med kampanjen.
Arbeta hållbart med influencer marketing
Det är helt okej att inte ha en budget. Men då kan man inte förvänta sig att andra ska jobba gratis. Vi som jobbar med content och influencer marketing har lagt lång tid på att bygga upp våra personliga varumärken och vår trovärdighet. Att inte vilja betala för att få tillgång till vår målgrupp, vars tillit vi värdesätter otroligt högt, är ett hån. Dessutom är det otroligt problematiskt ur ett hållbarhets- och jämställdhetsperspektiv då influencer marketing branschen är en kvinnodominerad bransch.
Så om du jobbar för ett företag som vill nå ut med hjälp av content creators men inte kan lägga pengar på det: Lägg ner tid och arbete. Bygg upp relationen till influencers. Dela vidare de inlägg ni blir taggade i. Visa att ni är ett företag med schyssta värderingar som värdesätter andra människors arbete, kreativitet och rätt att få betalt för värdet de tillför. Och när ni kontaktar någon för ett influencer samarbete: Ge betalt. Risken annars är att ni bränner ert varumärke istället för att bygga upp det.
Vill du ta del av fler inlägg kring varumärkesbyggande, influencer marketing och content? Följ mig gärna på LinkedIn.