Har du hört talas om batchwork? Om du är smart så är det en teknik som kommer spara dig både tid och energi när du skapar content. Det lär dessutom generera mer pengar i kassan då du får tid över till annat. Batchwork går ut på att skapa stora mängder content på en gång som kan användas under en lång tid. Hur du lägger upp det beror på vilken typ av content du vill fokusera på och vad som är högsta prio för din målgrupp. Genom att ta reda på det kan du bygga upp en hållbar strategi och en stabil grund för ditt varumärke. Här är mina tips för dig som vill komma igång med batchwork.
Ta reda på vad som är fokus för ditt content
Vilken typ av content ger mest till just ditt varumärke? Vilka kanaler bör du finnas på? Vem talar du till? Många känner sig stressade för att de försöker vara överallt och ingenstans. Men att bygga ett hållbart varumärke på sociala medier handlar mer om kvalitet än kvantitet. Gå igenom det material du producerar idag, fundera på om det är det du vill fortsätta med och om inte så se över vilka förändringar du vill göra. När du har hittat ditt fokus blir det mycket enklare att göra en praktisk plan. Behöver du hjälp med strategi för varumärkesbyggande och sociala medier? Kontakta mig så berättar jag mer om hur jag kan hjälpa just dig.
Planera in contentproduktion och skapa fokuserat
Att planera in gott om tid för contentproduktion är A och O för batchwork. Genom att skapa mycket av en typ av innehåll på en gång sparar du otroligt mycket tid och energi i längden. Det kan till exempel vara att skriva fyra inlägg på en gång istället för ett varje dag. Eller att filma femton korta videoklipp på en gång när du väl är sminkad, har fixat ljus och riggat upp kameran. Du kan även boka in ett tillfälle att ta många bilder på samma gång men med olika variationer så att du har en bildbank att ta ifrån. Vilken typ av innehåll du producerar och hur kommer alltid tillbaka till din strategi och vad som är viktigast för din målgrupp. Du behöver inte göra allt för att bygga ett starkt varumärke på sociala medier.
Planera och schemalägg ditt content
När du sedan har skapat stora mängder content är det dags att planera och schemalägga. Vad känns rimligt för ditt företag och dina kanaler? Vill du lägga upp ett blogginlägg i veckan eller räcker det med ett i månaden? Hur kan du använda bilderna i din bildbank på bästa möjliga sätt för att spara tid? Man kan schemalägga det mesta numera och det kan spara mycket tid och energi att veta att saker ”bara” kommer upp utan att man själv ska tänka på det hela tiden. Om du har WordPress så kan du schemalägga blogginlägg, du kan schemalägga inlägg på t.ex. LinkedIn, Facebook och Instagram och du kan även använda schemaläggningsverktyg som Later.
Fördelar med batchwork av content
Att batchworka content kan spara otroligt mycket tid och energi. Det kan även frigöra utrymme som gör att du kan tjäna mer pengar i ditt företag för att du har tid över för annat jobb. När du batchworkar blir det dessutom lättare att få en överblick så att du kan jobba strategiskt med ditt content och lägga upp innehåll som verkligen ger något till ditt varumärke. Efter ett tag hittar du antagligen en rytm som passar just dig och kan känna en trygghet i att det alltid kommer upp bra content på dina kanaler utan att du behöver sitta varje dag. Den tiden kan du lägga på annat. Så kom igång med batchwork idag – Det lönar sig verkligen.
Vill du veta mer om hur jag kan hjälpa dig med hållbart varumärkesbyggande och strategi för sociala medier så att du kan lägga tid och energi på annat? Tveka inte att kontakta mig så berättar jag mer om hur jag kan hjälpa just dig.
Lästips: Skapa bättre content som bygger ditt personliga varumärke