Det är svårt att sätta fingret på vad jag jobbar med. Ibland känns det som att jag gör 100 olika saker samtidigt. Men om jag ska sätta ett ord på det så är det detta: Hållbarhetskommunikation. Jag brinner för att kommunicera hållbarhet i alla led. På mina kanaler pratar jag främst med privatpersoner men jag vill även föra en dialog med företag. Hållbarhet är nämligen relevant för alla, oavsett bransch. Och de företag som inte jobbar med sin hållbarhetskommunikation och är transparenta mot sina kunder riskerar verkligen att skada sitt varumärke. Men hur går man till väga? Var går gränsen mellan att lyfta hållbarhetssatsningar och syssla med greenwashing? Hur kommer man igång om man är helt ny på hållbarhetskommunikation? Här delar jag med mig av mina tips och erfarenheter för att lyckas med ditt företags hållbarhetskommunikation och bygga ett långsiktigt hållbart varumärke.
Vad gör ni i ert företag?
Den första frågan jag vill att du funderar kring är vad ni gör i ert företag. Producerar ni produkter? I så fall hur? Tillhandahåller ni tjänster? Hur utförs dessa? Vilket material krävs i ert vardagliga arbete? Har ni leverantörer och i så fall vilka krav ställer ni på dem? Det finns otroligt många led i hållbarhetsarbetet och ju tydligare du kan specificera vad ni gör desto enklare är det att gå till botten med hur ni kan arbeta med hållbarhet och i förlängningen även kommunicera det arbetet.
Om du jobbar på ett större företag kan det vara en idé att börja med din avdelning eller det som berör ditt team. Det viktiga är att du kan få en tydlig bild av er verksamhet ur ett hållbarhetsperspektiv. Det kanske till och med är så att ni redan gör saker som är självklara i er verksamhet men som gör stor skillnad i det stora hela. Enligt min erfarenhet så finns det många företag som gör otroligt mycket för ökad hållbarhet men som inte tänker på det. Vad gör just ni som hade kunnat bli bättre? Och vad gör ni redan idag som är väldigt bra? Våga se både hur långt ni har kommit och hur långt ni har kvar att gå.
Vad är viktigt för era kunder?
När du har tagit reda på vad ni gör är det dags att fundera på hur det påverkar den sociala, ekonomiska och miljömässiga påverkan på resten av världen. Whoooa! Vilken stor uppgift, eller hur? Men om vi börjar såhär då: Sätt dig ner och fundera över vad som är viktigt för era kunder. Nu kanske du tänker, men bryr sig mina kunder om hållbarhet? Jag skulle vilja säga att alla gör det, men kanske inte på det sättet vi tror. Hållbarhetsarbete kan vara innovation. Det kan vara problemlösning. Eller resurseffektivitet. Något som drivs av altruistiska eller ekonomiska agendor. Det kan handla om att er produkt håller 10 år längre än konkurrenternas, att ni tar ansvar för er personal eller att ni har minimalt med spill i er produktion.
Vi måste nyansera bilden av hållbarhet och inse att det kan innebära så otroligt många saker och kan paketeras på precis lika många sätt. När du har tagit reda på vad som är viktigt för dina kunder kan du även berätta om ert hållbarhetsarbete på ett sätt som verkligen får era kunder att vilja lyssna. Som får dem att förstå varför det här spelar roll. Oavsett om det handlar om ett ekonomiskt intresse, för att slösa med resurser är ju inte särskilt smart, eller om att personen är geniunt intresserad av miljöfrågor. Ett framgångsrikt hållbarhetsarbete handlar om att inkludera alla, inte bara de redan frälsta.
Var transparent och ta emot respons
Vår värld förändras hela tiden, och kommunikation med den. Företag kan inte längre bygga upp en yta och pumpa ut sitt budskap. För att hänga med måste du se till att ert företag faktiskt kommunicerar med era kunder. Oavsett om du jobbar B2B som det så fint kallas, alltså business to business, så är det människor du är i kontakt med. Därför är det viktigt att vara transparent och föra en dialog med kunderna. Att visa att du lyssnar på vad de säger och bemöter det, även om allt inte går att lösa på en gång.
Jag förstår såklart att det inte går att dela vad som helst. Att en hel del saker är affärshemligheter. Men jag tror att många företag hade haft otroligt mycket att vinna på att vara ärliga mot sina konsumenter när det kommer till sitt hållbarhetsarbete. Att berätta att man tar något på allvar även om förändringen inte sker direkt istället för att gå ut med det när allt är klart. Eller förklara varför vissa saker kanske tar längre tid att ställa om än vad som är önskat. Konsumenter är inte dumma. Om de får en chans att förstå, och om företagen visar tillit genom att vara ärliga, så får de antagligen mycket mer tillbaka.
Nu är det dags att komma igång!
Hållbarhetsarbete kan kommuniceras här och nu, oavsett hur långt ni har kommit. Men nu kanske du tänker att vänta lite, finns det inte risk för greenwashing om man höjer sig till skyarna för att man tar bort plastsugrör trots att man har en i övrigt ohållbar verksamhet? Och jo, det finns en risk. Det jag tror är viktigast där är just att inte höja sig till skyarna. Att berätta om det positiva man gör, men inte som om det räcker eller kompenserar för allt annat.
Det går att dela med sig av något bra men samtidigt visa att man blickar framåt och kontinuerligt fortsätter hitta nya lösningar. Det innebär att man kanske inte sänder ut budskapet ”kolla nu har vi tagit bort plastsugrören så nu har vi gjort vår del” utan att man även visar på det som är på gång efter det. Ser du skillnaden? Är du peppad på att komma igång? Bra! Här är en liten påminnelse om de tre stegen vi har gått igenom:
- Gå igenom vad ni gör i ert företag i alla led och hur det hänger ihop med hållbarhet
- Fundera på vem era kunder är och hur ni på bästa sätt kan kommunicera detta till dem
- Var transparent och prata med era kunder för att skapa tillit och förståelse
Vill du ha hjälp med ditt företags hållbarhetskommunikation? Jag hjälper dig gärna!
Har du några fler tankar och funderingar? Eller vill du kanske ha hjälp med ditt företags hållbarhetskommunikation? Tveka inte att kommentera här eller maila mig på tess.waltenburg@gmail.com. Du är även välkommen att följa mig på LinkedIn där jag delar med mig av tips och erfarenheter.
Lästips: För dig som jobbar med influencer marketing på ett företag