Jag har ofta kontakt med kunder som vill nå ut men som inte riktigt har gjort en analys av vad de faktiskt behöver. Att synlighet är viktigt har nog alla förstått och det är lätt att känna sig överväldigad av alla olika kanaler och möjligheter. Men du behöver inte göra allt för att nå ut till just din målgrupp. Och genom att jobba smartare snarare än hårdare kan du skapa hållbart content av hög kvalitet som hjälper dig att nå ut i bruset på sociala medier.
Hur kan du bygga ett långsiktigt hållbart varumärke?
Det viktiga att ha i åtanke när man planerar sin kommunikation är att verkligen gå till botten med sina värderingar. Vad vill vårt företag stå för? Hur kan vi bygga upp ett långsiktigt hållbart varumärke? Är dessa värderingar förankrade i hela organisationen så att det finns en röd tråd i allt vi gör? Att bygga ett hållbart varumärke är ingen quick fix och bakgrundsarbetet är A och O för medveten marknadsföring och kommunikation.
Var finns er målgrupp och vilken typ av innehåll konsumerar de?
Att ta reda på var er målgrupp finns och vilken typ av innehåll de konsumerar är ett annat viktigt steg mot ett hållbart varumärke. För ja, sociala medier tar tid och arbete. Men du behöver inte göra allt för att nå ut. Tvärt om brukar kvalitet framför kvantitet vara en bra strategi. Och allting börjar med vilken just er målgrupp är. Vilka appar använder de mest? Vad toppar deras google-sökningar? Vilka problem vill de ha hjälp att lösa och hur kan ni hjälpa dem? Ta reda på hur ni kan utbilda och underhålla er målgrupp. Skapa innehåll som de vill spara ner och komma tillbaka till. Låt ert varumärke genomsyra allt ni gör och våga vara stolta över era värderingar. Om ni gör det är ni på god väg mot ett hållbart varumärke.
Vad är den röda tråden i er kommunikation och marknadsföring?
Kontinuitet är ett ord som ofta kommer tillbaka när det kommer till att skapa content. Men hur kan man skapa långsiktigt hållbart content och jobba smart samtidigt som man uppdaterar ofta? Ett tips är att skapa tidlöst innehåll. Genom att skriva sökmotoroptimerade blogginlägg, jobba med Pinterest och skapa innehåll som sparas på Instagram och Facebook kring teman som er målgrupp vill komma tillbaka till får ert content leva kvar länge. En hel del av dessa inlägg kan ni själva dessutom återanvända, dela när ni inte har någonting annat att dela och skriva om för olika plattformar. Att tänka smart med er tid och era resurser är A och O för att skapa hållbart content.
Kan du relatera till de exempel jag tar upp? Eller känner du att ni är i behov av hjälp med att skapa content för ert företag? Läs gärna mer om mina tjänster här och hör av dig om du vill veta mer om hur jag kan hjälpa er.
Lästips: Så kan en Human Design reading hjälpa dig att nå din fulla potential