En sak jag tänker mycket på är hur ordval spelar roll. Hållbarhet är verkligen ett ord som har börjat användas mer och mer i olika sammanhang och det kan vara förvirrande som konsument att veta vad det innebär. Är det hållbart för miljön? För klimatet? För människor och social hållbarhet? Här går jag igenom min syn på medveten konsumtion och hållbar konsumtion. För mig är det nämligen inte samma sak och det finns olika nyanser av det.
Finns det någon konsumtion som är hållbar?
För mig finns ingen hållbar konsumtion. Det låter kanske hårt, men all konsumtion har ett avtryck. Det betyder dock inte att det inte finns konsumtion som är mer hållbar än annan. Hållbara alternativ är superbra, men det innebär inte att konsumtionen av dessa varor är hållbar per definition. Jag förstår att detta kan bli förvirrande för många, både företag och konsumenter, och det är helt okej att känna så. Hållbarhet är så otroligt brett och det är inte alltid helt lätt att bena ut vad det innebär. Det viktiga i mina ögon är att fokusera just på vad som är det mest hållbara alternativet istället för att tänka att något ska vara definitivt hållbart. Att välja det mest ansvarsfulla är ett bra steg på vägen.
Om du jobbar med hållbarhetskommunikation på ett företag kan du fundera kring: Hur förmedlar vi våra budskap kring hållbarhet? Är det transparent? Vad innebär hållbarhet för oss i vår organisation? Utifrån det kan ni fundera kring hur er hållbarhetskommunikation ser ut och hur ni förmedlar detta till era kunder. Du kan även ta med dig att det kan vara en idé att skriva mer hållbart (jämfört med X i ert sortiment) eller att produkten i fråga har ett lägre avtryck, innehåller mer återvunnet material eller är mer ansvarsfullt producerad än någon annan. Eller dela med dig av er hållbarhetsresa och var ni är just nu utan att överdriva eller förvränga. Var tydlig med vad hållbarhet innebär för er så att ni inte riskerar att syssla med greenwashing.
Medveten konsumtion behöver inte vara perfekt
Medveten konsumtion är i mina ögon en annan sak. Här handlar det just om att hitta det bästa möjliga alternativet. Att försöka göra medvetna och hållbara val, även om de inte är perfekta. Så varför spelar ordvalet roll? Jo, i mina ögon är det nämligen så att det problematiska sker när vi får något att låta som helt hållbart. Det ger nästan intrycket av att det är fritt fram att köpa hur mycket som helst för att det inte har något avtryck.
Jag tror att de flesta av oss vill leva miljömässigt och hållbart även om många konsumenter inte vet hur de ska navigera mellan olika va. Därför blir det problematiskt om man ger intrycket av att något val är hållbart. När vi pratar om hållbar konsumtion riskerar det att låta felfritt. När vi däremot pratar om medveten konsumtion tar vi ansvar för att det inte är, eller behöver vara, perfekt.
Cirkulärt, ekologiskt eller etiskt. Behöver medveten konsumtion vara perfekt?
Vår konsumtion har ett avtryck även när vi handlar från etiska klädmärken, köper ekologisk mat och reparerad begagnad elektronik. Å andra sidan innebär inte det att dessa val inte är bra. Det viktiga i grund och botten är att vi gör medvetna och genomtänkta val. Att vi försöker konsumera så hållbart som möjligt oavsett vad vi väljer. På så sätt påverkar vi även normer och strukturer som gör det lättare att göra mer medvetna val. När vi konsumerar medvetet kan vi både inspirera andra och påverka företag att tänka till kring sitt hållbarhetsarbete. Dessutom har vi möjlighet att lära oss mer och mer längst vägen.
Hur tänker du kring medveten respektive hållbar konsumtion?
Behöver ditt företag hjälp med er hållbarhetskommunikation? Vill ni att era värderingar ska genomsyra hela verksamheten och bygga ett starkt varumärke inifrån och ut? Tveka inte att kontakta mig så kikar vi på en helhetslösning utifrån just era behov.
Lästips: Så skapar du enkelt en egen hemsida som bloggare och entreprenör