Vad är UGC och hur kan man använda det?

UGC är ett hett ämne när det kommer till content just nu. Det står för user generated content och ger företag möjlighet att samla in material där riktiga människor använder en produkt eller tjänst. Du kanske har sett en annons där någon visar vilken effekt en foundation har? Eller där någon rekommenderar en viss app och ger ett omdöme? Det är båda exempel på user generated content. Här delar jag med mig av vad ugc är och hur ditt företag kan använda det i er marknadsföring.

Vad är UGC?

User generated content är alltså innehåll där riktiga personer visar upp, använder och rekommenderar en tjänst eller produkt. Det kan vara klipp där du får se hur ett plagg ser ut på en person. Eller videos där någon applicerar en ny mascara. Förutom det kan det vara material där du får se bilder på produkten i någons hem eller där de delar en personlig rekommendation. Gemensamt för allt UGC är alltså att det sätter in en produkt eller tjänst i ett naturligt sammanhang.

Så kan du jobba med user generated content

Om du är content creator så kan du skapa user generated content, och bygga upp en verksamhet kring det, oavsett hur många följare du har. Värdet du säljer är användandet av materialet på kundens kanaler, inte att det publiceras på dina, så det är perfekt för dig som är grym på att skapa innehåll men som inte har byggt upp ditt eget följarantal än. Du kan även sälja det som en pakettjänst tillsammans med marknadsföring på dina kanaler.

Om du jobbar med eller för ett företag som är i behov av user generated content kan du antingen kontakta en byrå som jobbar med just det. Du kan även kontakta content creators som skapar content inom er nisch och höra om de erbjuder UGC-tjänster.

Fördelar med user generated content

Så vad är egentligen fördelarna med ugc? För mottagaren, alltså följaren eller konsumenten, bygger det upp tilliten snabbare. Att se en riktig person rekommendera eller använda en produkt bygger mycket mer trovärdighet än att bara se produktbilder. Det ger även en möjlighet att visa upp funktioner, konsistenser, kvalitet, passform och annat som kan vara svårt med en vanlig produktbild.

För ert företag gör det att ni kan bygga upp ert varumärke snabbare än om ni skulle vänta på att kunder själva skulle köpa en produkt och rekommendera den. Det kan ge er testimonials innan ni ens har lanserat en produkt, om ni skickar ut den till content creators i förväg, vilket är en stor fördel om det görs på rätt sätt.

Undvik de här missarna med UGC

Det finns alltså många fördelar med user generated content. Samtidigt finns det en del missar som är lätta att gå på om man inte har gjort sin research. En vanlig miss jag ser är att man inte har tänkt på att matcha contentskaparen med målgruppen. När konsumenter tar del av UGC vill de se någon de kan relatera till och kan bygga en relation med. Det är även viktigt att innehållet känns geniunt även om det är beställt. Skicka gärna ut produkten eller låt innehållsskaparen testa tjänsten ett bra tag innan hen ska skapa innehåll så att det inte känns regisserat.

Behöver du hjälp med varumärkesbyggande och marknadsföringsstrategi?

Jag hjälper dig att prioritera din budget på ett smart sätt och lägga resurser på det som ger mest till ditt, eller ditt företags, varumärke just nu. Tveka inte att höra av dig till mig här eller på tess.waltenburg@gmail.com så berättar jag mer.

Lästips: Nätverka på Instagram – Så kommer du igång

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *